Aanrijbeveiliging is een grote en stevige betonnen of metalen paal of barrière die wordt gebruikt om voertuigen te beschermen tegen het raken van andere voertuigen, eigendommen of voetgangers. Het is dus niet overdreven als wordt beweerd dat aanrijbeveiliging zoveel levens heeft gered. Om echter te kunnen bepalen of je wel of geen aanrijbeveiliging nodig hebt, met name aanrijbeveiliging buiten, moet je er eerst meer over weten.
Geschiedenis van aanrijbeveiliging
Aanrijbeveiligingen, ook wel vangrails genoemd, zijn draagbare, inklapbare, metalen of betonnen vangrails die worden gebruikt om mensenmassa’s en eigendommen te beschermen tegen de ergste gevolgen van zware ongevallen, natuurrampen of terrorisme. Ze zijn aanzienlijk geëvolueerd sinds hun uitvinding in de late jaren 1800. In 1884 vond de Duitse ingenieur en uitvinder Joseph Winkelmann een soort barrière uit, de Winkelmann-barricade. Dit was een niet-aangedreven constructie van hout en ijzer die tussen de 2 en 3 meter hoog was en 6 meter brede openingen had waar voertuigen doorheen konden. Het was bedoeld om tijdelijk te zijn en werd vaak gebruikt om geparkeerde militaire voertuigen te beschermen tegen burgerinmenging. Een van de eerste voorbeelden van een Winkelmann-barricade die in de strijd werd gebruikt, was tijdens een parade in Berlijn op 9 september 1897, toen deze werd geïnstalleerd om Duitse soldaten te beschermen tegen een mogelijke aanval door Poolse nationalisten.
Soorten aanrijdingsbeveiligingen
Er zijn een aantal verschillende soorten aanrijbeveiliging. Ten eerste is er de vangrail. Het is een grote, stevig gebouwde barricade die voor vangrails is geplaatst om te voorkomen dat voertuigen de weg verlaten en vaste objecten of andere auto’s raken. Het is ook bekend als een massascheider. Ten tweede is er de bevestigingspaal. Het is een paal die bedoeld is om vangrails op te hangen die aan de weg zijn bevestigd en die als vangrail fungeert in combinatie met crashkussens of betonblokken. Ten derde is er de afschermingspaal. Het is een verticale paal zoals de bevestigingspaal, die ook bedoeld is om vangrails op te hangen die aan de weg zijn bevestigd en die als vangrail fungeren in combinatie met valkussens of betonblokken. De afschermingspaal is echter veelzijdiger dan de bevestigingspaal en kan dus gemakkelijk van de ene plaats naar de andere worden verplaatst. Als laatste is er de kolombescherming. Het is een plaat die helpt bij het absorberen van energie van botsingen op de kolommen door deze te bedekken. Het is meestal gemaakt van staal versterkt met Kevlar en glasvezeldoek, maar kan ook worden gemaakt van hoogwaardige kunststoffen.
Waar aanrijbeveiligingen meestal worden geïnstalleerd
Aanrijbeveiligingen kunnen ofwel permanent aan de grond worden bevestigd of ze kunnen draagbaar zijn. Ze worden meestal gebruikt op wegen waar veel verkeer is en waar het risico op ongevallen groter is. Ze worden vaak gezien in de buurt van parkeerplaatsen, langs snelwegen, in de buurt van treinstations, voor scholen en ook langs trottoirs. Meestal zijn deze barrières voorzien van reflecterende tape, zodat bestuurders ze ’s nachts gemakkelijk kunnen zien. Hoewel dit enkele van de meest voorkomende plaatsen zijn waar je dit soort slagbomen zult zien, zijn ze ook te vinden op privé-parkeerplaatsen en rond privé-eigendom.