Door het COVID-19 virus zitten we in een gedeeltelijke lockdown. Dit betekent dat vele mensen thuis moeten werken. Dit heeft zo zijn voordelen en nadelen. Het is bijvoorbeeld lekker rustig als je thuis zit, maar aan de andere kant is het wel weer lastiger communiceren met je collega’s. In deze blog worden er 5 tips gegeven die het thuis werken gemakkelijker en effectiever maken.
1. Werkdag goed indelen
Probeer net als een gestructureerde dag in een kantooromgeving je dag thuis op dezelfde manier in te delen. Urenregistratie is hierbij een belangrijk aspect, stel voor jezelf je uren in en plan te taken in zodat je de gehele dag een richting hebt. Maak hiervan een schema en houd je hier dagelijks aan. Vergeet natuurlijk niet om lunch en/of koffiepauzes in te plannen.
2. Houd werk en privé gescheiden
Een van de moeilijkste aspecten van thuiswerken is het scheiden van werk en privé. Om een onbalans tussen de twee te voorkomen, houd je aan de uren die je voor jezelf hebt vastgesteld en als je buiten deze uren bent, stop dan ook met werken. Of dat nou betekent dat je de computer uitzet, je ontwerpen opbergt of je telefoon uitzet. Als je bovendien de mogelijkheid hebt om een aparte ruimte hebt thuis om in te delen als kantoor is dit zeker een aanrader. Zo kun je buiten je uren ook het kantoor verlaten.
3. Blijf verbonden met de mens
Thuis werken kan zorgen voor een eenzaam en geïsoleerd gevoel. Om te voorkomen dat u zich losgekoppeld en verveeld voelt, kunt u regelmatig koffiebijeenkomsten, lunchafspraken en ontmoet u klanten desondanks COVID-19 buitenshuis. Door de lockdown zullen vele van deze voorbeelden niet kunnen. Dan kunt u als oplossing gewoon in de pauzes even een rondje buitenshuis lopen, zodat u mensen tegenkomt wat zorgt voor een minder eenzaam en geïsoleerd gevoel.
4. Herken afleidingen
Thuiswerken levert doorgaans meer afleiding op dan een kantooromgeving. Van kinderen tot telefoontjes, uw dag kan vaker worden onderbroken dan u zou willen, dit kan enorm frustrerend zijn. Herken deze afleiding en neem de tijd die je nodig hebt om je te hergroeperen en weer aan het werk te gaan.
5. Online administratie
Thuiswerken belemmerd de onderlinge communicatie met collega’s. Het kan bijvoorbeeld langer duren voordat je reactie hebt op een aanvraag van bepaalde wachtwoorden van een collega. Met een sociaal intranet kan dit voorkomen worden. Een sociaal intranet is een digitaal domein waarin wachtwoorden kunnen worden gedeeld en daar kunnen alle collega’s bij die daar tot bevoegd zijn. Ook het aanvragen van verlofuren kan lastiger zijn. Een online verlofapp kan bijvoorbeeld hier ook bij helpen. Je kunt namelijk gemakkelijk online je verlofuren invoeren, en de uren blijven zo overzichtelijk voor iedereen.